fot. Draceane (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Kraj Wysoczyna ogłosił dwa bardzo duże postępowania przetargowe na realizację przewozów regionalnych przez okres 10-15 lat. Pierwszy przetarg dotyczy obsługi tras niezelektryfikowanych z wykorzystaniem trakcji spalinowej. Z kolei w drugim przetargu ma zostać wyłoniony operator, który obsłuży zarówno zelektryfikowane, jak i niezelektryfikowane fragmenty – te drugie z wykorzystaniem taboru bateryjnego.
Liberalizacja rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Czechach w naszym kraju najczęściej utożsamiana jest z rywalizacją Českých drah z RegioJet i Leo Express na najbardziej obleganych trasach. Trudno się dziwić – prywatni gracze, którzy konkurują z ČD w ramach tzw. otwartego dostępu, są od lat przedmiotem zainteresowania polskich mediów, w dodatku za sprawą niedawnego debiutu RegioJet na pierwszej trasie krajowej w Polsce już nie tylko mediów branżowych. Największą zmianą, jaka dokonuje się w ostatnich latach na czeskim rynku kolejowym, jest jednak systematyczny rozwój mechanizmów konkurencyjnych na rynku umów PSC. Dotyczy to zarówno przewozów dalekobieżnych, jak i regionalnych i lokalnych, czy aglomeracyjnych.
Na rynku umów PSC w Czechach spośród wyżej wymienionych graczy coraz mocniej obecny jest RegioJet, natomiast Leo Express realizuje tylko jeden, stosunkowo nieduży kontrakt na realizację przewozów w relacji Ústí nad Orlicí – Letohrad – Mlýnický Dvůr / Hanušovice. RegioJet, a także ARRIVA vlaky i GW Train Regio, są obecni we wszystkich segmentach, wypierając ČD w kolejnych przetargach. Jak informował niedawno portal Zdopravy.cz, w listopadzie jedne z największych przetargów na realizację kolejowych przewozów kolejowych ogłosił kraj Wysoczyna. Mówimy tu o dwóch przetargach. Pierwszy dotyczy obsługi zarówno odcinków zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych, z wykorzystaniem taboru elektrycznego, w tym wyposażonego w moduły bateryjne. Drugi przetarg dotyczy natomiast obsługi połączeń kolejowych w trakcji spalinowej.
W obu przypadkach przewozy mają być realizowane przez nawet 15 lat. Przetarg na realizację przewozów w trakcji spalinowej dotyczy świadczenia usług przez okres 10 lat z możliwością wydłużenia okresu obowiązywania umowy o maksymalnie 5 lat. Przewozy mają być realizowane od 2029 roku na trasach Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě – Tišnov, Jihlava – Okříšky – Třebíč (wraz z pociągami przyspieszonymi w relacji Třebíč – Brno), Okříšky – Znojmo, Jihlava – Tábor oraz Velké Meziříčí – Studenec, a także weekendowe pociągi przyspieszone w relacji Havlíčkův Brod – Znojmo oraz wybrane pociągi na trasie Havlíčkův Brod – Humpolec. Szacowana wartość zamówienia została określona na kwotę 8,6 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ponad 1,5 mld zł.
W przypadku przetargu na obsługę pociągów regionalnych w trakcji elektrycznej przewidywana wartość kontraktu jest znacznie większa – opiewa na kwotę blisko 13,4 mld CZK, czyli ponad 2,3 mld zł. Jednostki elektryczne bez modułów bateryjnych mają być wykorzystywane tylko na dwóch relacjach, tj. Kolín – Havlíčkův Brod – Jihlava oraz Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod – Jihlava – Telč – Slavonice. Wymagać to będzie elektryfikacji dwóch odcinków, czyli Slavonice – Kostelec u Jihlavy oraz Havlíčkův Brod – Hlinsko, która ma zostać zrealizowana jeszcze przed rozpoczęciem obowiązywania umowy. Pojazdy bateryjne pojawiłyby się na relacjach Havlíčkův Brod – Zruč nad Sázavou, Humpolec – Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě oraz Žďár nad Sázavou – Velké Meziříčí.
Głównym kryterium oceny ofert w obydwu przetargach będzie koszt pociągokilometra. Nowe pojazdy elektryczne zapewni w dużej mierze samorząd kraju Wysoczyna, który zakupi łącznie 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 8 sztuk z akumulatorami, wykorzystując dotację z funduszu modernizacyjnego, zarządzanego przez czeski resort ochrony środowiska. Wyłonieni operatorzy będą realizowali przewozy w tzw. modelu brutto, co oznacza, że nie będą ponosili ryzyka zmiany przychodów ze sprzedaży biletów, ponieważ wpływy z tego tytułu będą trafiać do organizatora. W pociągach obowiązywać będzie taryfa zintegrowanego systemu transportowego VDV (czes. Veřejná doprava Vysočiny).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.